دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024

نماینده ولی‌فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی گفت: مهم‌ترین نقش نماز در زندگی فردی و اجتماعی، تنظیم رابطه انسان با خداوند است.

به گزارش مرکز خبر حوزه آیت‌الله واعظ طبسی در دیدار اعضای ستاد اقامه نماز استان خراسان رضوی افزود: اگر رابطه انسان به عنوان مخلوق با خالق، ارتباطی پیوسته و گسترده باشد، این پیوستگی و گستردگی، خود را در همه روابط فردی و اجتماعی انسان به نمایش خواهد گذاشت.

وی افزود: چگونه ممکن است کسی نمازگزار واقعی باشد، اما از شکستن حرمت و اعتبار دیگران ابایی نداشته باشد؟ یا چگونه ممکن است کسی که نمازگزار واقعی است در قضاوت‌هایش بر اساس چیزی غیر از علم و یقین قضاوت کند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز نماز به عنوان دغدغه جدی همه مسؤولان و دلسوزان نظام مطرح است و بحمدلله نمازهای باشکوه فراوانی را در همه جای کشور سراغ داریم.

بر پایه این گزارش به نقل از پایگاه آستان قدس رضوی وی هدف از برپایی نماز را نه صرفاً انجام یکی از فرائض دینی، بلکه ظهور و بروز همه ارزش‌ها در جامعه دانست و افزود: امروز با پذیرش همه فعالیت‌هایی که در عرصه اقامه نماز صورت گرفته، باید ببینیم این واجب الهی تا چه اندازه در ذهن و ضمیر، و رفتار و کردار ما متجلی شده است و همه سخن همین‌جاست.

آیت‌الله واعظ طبسی به شکل گیری حکومت اسلامی در صدر اسلام اشاره کرد و گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مکه و در آغاز رسالت، فردسازی را دنبال می‌کرد، اما در مدینه به موازات گسترش حقانیت اسلام، این کار فردی، به شکل‌دهی هویتی جمعی تحت عنوان حکومت اسلامی تبدیل شد و اگر آن فردسازی‌ها نبود، حکومت اسلامی شکل نمی‌گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری، افزود: گاهی مفاهیم از سر تکرار، اهمیت خود را نزد ما از دست می‌دهند و به نظر می‌رسد که اقامه نماز هم دچار همین آفت شده باشد.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که نظام اسلامی بر پایه منطق اسلام، در حوزه فرهنگ حرف‌های فراوانی برای ارایه به دنیا دارد و اگر این حرف‌ها به شکل درست ارایه شود، همه جوامع پذیرا خواهند بود.

آیت‌الله واعظ طبسی افزود: مایه‌های فکری نظام مقدس اسلامی آنقدر قوی است که امروز همه جهان سلطه را به نگرانی واداشته است.

نماینده ولی فقیه در استان بر خیرات و برکات اقامه نماز در جامعه تاکید کرد و گفت: تصور نکنیم که وظیفه داریم باید با فرهنگ سازی، زمینه اقامه نماز در جامعه را فراهم کنیم، بلکه وظیفه داریم تا با بهره گیری از نماز و آثار آن، منشأ تحول در فرهنگ جامعه باشیم.

وی ادامه داد: امروز مایه غرور است که در همه مراکز آموزشی و در همه سطوح، نماز به بهترین شکل اقامه می‌شود، اما واقعیت آن است که برای بهره گرفتن از آثار نماز در همه جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن، راه طولانی در پیش داریم.

وی ناهماهنگی بین ارگان‌های مختلف را یکی از موانع رشد فرهنگ نماز دانست و افزود: به طور مثال گاهی آموزش و پروش حرکتی را آغاز می‌کند که صدا و سیما جهت گیری خود را برخلاف آن تنظیم کرده است و این ناهماهنگی به فعالیت‌های فرهنگی ضربات جدی وارد می‌کند.

آیت‌الله واعظ طبسی گفت: امروز فضا به‌گونه‌ای فراهم است که می‌توان حرکت‌های عاطفی برای برپایی نماز را به حرکت‌هایی از سر فکر و اندیشه بدل کرد و این رسالت بزرگ همه مجموعه‌های فرهنگی است.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha